Różnica pomiędzy sneakersami za 100$ a 1000$ – wyjaśniamy

Czy wiesz co stanowi o cenie Twoich kicksów?

Prawdziwi mężczyźni nie wydają 1000 dolarów na buty. To dominująca opinia, kiedy rozmawiamy z ludźmi, którzy rzadko wydają nawet 200 dolarów na parę butów sportowych, nie mówiąc już o maksymalnych, wyrwanych z kosmosu cenach, które oferowane są za limitowane, reedytowane projekty kicksów.

Słyszeliście być może argument: dlaczego, do diabła, miałbym zapłacić 1000 $ za sneakersy, kiedy za kwotę 100 dolarów można dostać równie fajne i tak samo wygodne buty sportowe?

Jest to zbędna debata, więc skupiamy się dzisiaj na części edukacyjnej. Dziś zagłębimy się nieco w to fenomenalne, fascynujące zjawisko aby pokazać wam, co odróżnia parę kicksów za 100 dolców od tej za 1000.

Od materiałów, poprzez projekt, po produkcję i branding, wzięliśmy pod uwagę każdy najdrobniejszy element, etap jaki pokonują kicksy, aby odkryć każdy aspekt, który stanowi ostateczną cenę dzisiejszych najbardziej znanych butów, takich jak Balenciaga Triple S, Adidas Yeezy, Common Projects czy Nike Flyknits.

Czy cena hype’u jest naprawdę warta tysiąca dolków? Dowiedzmy Się.

Różnica między butami, a… sneakersami

Sneakersy to po prostu buty, prawda? No właśnie – co to, to nie do końca. Wszyscy z branży mody wyraźnie rozróżniają te dwa pojęcia i rozumieją tę różnicę. To ona w pewien sposób pomaga zrozumieć, skąd pochodzi znaczna rozbieżność cen między tanimi i drogimi sneakersami.

Pomyśl o tym, gdy następnym razem wydasz 1000 $ na parę butów taką jak Balenciaga i 100 dolarów za najnowsze buty Converse All Stars:

Tradycyjne buty, takie jak wysokiej jakości oksfordki lub skórzane mokasyny są wykonywane w małych fabrykach obuwia lub butikach. Ich cena to zbiorcza kwota za podstawowe używane maszyny. Techniki ich tworzenia obejmują często ręczne szycie. Buty te to również klasyczne materiały, raczej nie funkcjonalne i tzw. “inteligentne”.

Jak to wygląda w przypadku sneakersów?

  • Są to buty typu performance, zwykle produkowane masowo,
  • Pracują przy nich zaawansowane maszyny stosowane w procesie tworzenia podstawowej konstrukcji buta,
  • Ograniczone użycie drogich materiałów, takich jak skóra,
  • Szerokie zastosowanie zaawansowanych materiałów syntetycznych

Co ciekawe, buty takie jak Balenciaga, która nie jest klasyczną marką sneakersową, nie są nawet marką znaną ze swojej dużej wydajności. Buty te nie powodują, że sportowcy biegają szybciej, skaczą wyżej i osiągają lepsze wyniki – to nie jest funkcjonalne obuwie do celów sportowych.

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez Madison Ave Of Melrose (@madisonaveofmelrose)

Jednak w związku z tym, że Balenciaga może sprzedawać swoje kicksy za kwotę o wysokości aż do 1000 USD za parę, marka nie używa fabryk tenisówek do ich produkcji. Do produkcji swoich butów używają oni klasycznych, tradycyjnych fabryk obuwia. A to prowadzi nas do największego czynnika cenowego w przypadku luksusowych adidasów: kosztów produkcji.

Ukryta cena produkcji

Proces produkcyjny buta i lokalizacja fabryki to największy czynnik, który wpływa na ostateczną cenę butów sportowych i nie tylko.

Wykonywanie kosztownych, luksusowych butów, takich jak robi popularna, włoska marka: Balenciaga Triple S, obejmuje trwałe łączenie wytrzymałej cholewki ze skóry z gumową, solidną podeszwą. To samo w sobie jest klasyczną techniką tworzenia butów, a nie techniką “masowego produkowania” obuwia.

Tymczasem projekty warte 500$ – 600$, które są często pozornie zwykłymi, podstawowymi białymi skórzanymi sneakersami wykonanymi we Włoszech, są zgodne z tą samą filozofią produkcji.

Pamiętajcie zatem, że nie ma czegoś takiego jak sneakersy wyprodukowane we Włoszech. Włosi nie robią kicksów – oni robią buty.

Co więcej, musimy pamiętać, że drogie konstrukcje sneakersów wykorzystują:

  • Stosowanie drogich skór wysokogatunkowych – na przykład skór groszkowanych, które nie pękają tak łatwo, nawet po długim czasie noszenia,
  • Grubszą skórę, dzięki której but zachowuje swój kształt i dłużej wygląda na nowy.

Tymczasem niektóre marki obuwia średniej klasy używają skór będących odpadem z produkcji innych butów, aby osiągnąć równowagę między jakością a przystępnością cenową.

Weźmy teraz pod lupę budowę kicksów Balenciagi:

Ich konstrukcja wymaga większego, lub zbliżonego nakładu pracy jak w przypadku wykonywania luksusowej torebki. Tymczasem najzwyklejsza torebka Balenciagi może zostać sprzedana nawet za 3000 dolarów, a jest w istocie jednym kawałkiem skóry połączonej ze sobą w określony sposób.

Konstrukcja sneakersów Balenciagi obejmuje szwy, toczenia tworzenie stałych połączeń, a następnie powtórzenie całego procesu dla drugiego buta

Co ciekawe, Balenciaga przeniosła produkcję modelu Triple S do Chin, ponieważ Włosi nie mieli technologii, która umożliwiałaby zrobienie środkowej podeszwy według projektu. Jednak bez obaw – nawet w przypadku przeniesienia części produkcji do Chin, Balenciagi nie są produkowane w fabryce butów – wciąż robią je w rzemieślniczej fabryce obuwia damskiego w Chinach, która używa klasycznych narzędzi do stworzenia zszytej i odwróconej cholewki, która jest następnie przyszywana do podeszwy środkowej – jest to proces, który nie może zostać wykonany we Włoszech.

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez 4:44 Carter (@jeremy__lim)

Tymczasem sprawdźmy, jak produkowane są buty Converse.

    • Wulkanizowana podeszwa jest pierwszym, kluczowym produktem ich produkcji. Wystarczy po prostu włożyć ją do… specjalnego “piekarnika”
    • Produkcja to bardzo tani proces z niewielką złożonością.
    • Większość Conversesów mają podeszwę odlewaną według jednego wzoru, z wykorzystaniem jednej, tej samej formy.
Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez Converse (@converse)

Co jeszcze powinniście wiedzieć na temat tańszych kicksów?

  • Pianka EVA jest materiałem nieco niższej jakości w porównaniu do tego, co stosują luksusowe marki w podeszwach środkowych.
  • Tańsze materiały są wykorzystywane do tworzenia górnej konstrukcji buta, tj. cholewki.

Możesz zatem kupić dobrą parę butów sportowych za 200 $ bez względu na markę. Wiedz jednak, że w tej cenie kupujesz sneakersy, a nie prawdziwe buty, które mają po prostu (i aż) sportowy design.

Czy płacisz za jakość?

Podczas gdy w przypadku Balenciagi konsumenci płacą za to, co dostają, to ​​jakość niekoniecznie zawsze przekłada się na ceny w całym spektrum sneakersowego świata. Na szczęście w ten pozytywny dla konsumentów sposób.


Jak to możliwe?

Co ciekawe, jakość niektórych butów pochodzących zwykle z Chin jest dokładnie taka sama, a może nawet lepsza niż buty z Hiszpanii, Portugalii i Mediolanu. To wszystko zależy od tego, gdzie dokładnie są wyprodukowane dane kicksy. W Chinach jest dużo słabych, masowych fabryk i jest też wiele świetnych miejsc produkujących wysokiej jakości, solidne obuwie.

Jak zatem rozpoznać wysokiej jakości kicksy bez względu na ich cenę?
Oto kilka wskazówek:

    • Skórzane sneakersy są najłatwiejsze do określenia pod względem jakości obuwia, ale w przypadku butów sportowych zrobionych z materiałów takich jak Flyknit jest to nieco trudniejsze.
    • W przypadku materiałów takich jak zamsz i skóra sprawdź, jak elastyczny jest but.
    • Powąchaj kicksy! Zapach to także dobra wskazówka. Jeśli czujesz, że wnętrze buta pachnie skórą – to super. Jeśli pachnie jak klej, wiedz, że zostało zrobione w najtańszy sposób.
    • Buty dobrej jakości muszą pachnieć jak dobrej jakości skóra – o ile są nowe.
    • Jeśli buty są przesadnie lekkie, bądź ostrożny. W dobrej jakości kicksach będą używać droższych podeszew, które są zawsze nieco cięższe i ogólnie lepszej jakości – chyba, że mówimy o funkcjonalnych butach sportowych, takich jak wydajne buty do biegania od New Balance – wówczas zasada ta nie ma racji bytu.
Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez newbalance (@newbalance)

  • Ogólnie, jeśli dana para nie wygląda na taką, nad którą poświęcono wiele godzin produkcji, to koszty jej produkcji nie powinny być wysokie. Pomyśl w tym momencie o tym, jak produkują buty Converse.

Koszty zaprojektowania sneakersów

Spójrz na dowolny blog o sneakersach, a będziesz oszołomiony szeroką gamą ich projektów z wykorzystaniem najbardziej innowacyjnych materiałów. Gore-Tex, Flyknit, React, Boost, Primeknit… lista jest długa.

Można by pomyśleć, że projektowanie odgrywa ogromną rolę w podnoszeniu kosztów każdego modelu kicksów, ale to błędne założenie.

System Air nie został opracowany przez Nike. Flyknit również nie został opracowany przez Nike. Wszystkie te innowacje są opracowanymi przez osoby trzecie technologiami, które są następnie wprowadzane do kolekcji marki, aby podnieść ich status. Od czasu do czasu to twórcy nowego materiału przychodzą do firmy obuwniczej. Dla przykładu pomysłodawcy Gore-Tex sami odezwali się do Nike.

Jeszcze bardziej zaskakujący jest fakt, że popularna podeszwa Boost dostępna w większości butów marki Adidas, takich jak Adidas Ultraboost, nie została nawet zaprojektowana do butów sportowych. W rzeczywistości to niemiecka mieszanka używana w zderzakach samochodów BMW – bawarskiej firmy motoryzacyjnej, która nie jest daleko od siedziby Adidasa. Tymczasem Adidas licencjonowane sobie prawo do używania technologii Boost w swoich butach do biegania.

A zatem, jeśli chodzi o koszty projektowania i innowacji, ważne jest to, aby wiedzieć, gdzie idą twoje ciężko zarobione pieniądze. Cały ten hype na nowoczesne, specjalne materiały, zaprojektowane specjalnie dla butów sportowych po prostu nie jest prawdziwy.

Branding: wielka, zła bestia

A zatem jak wiele płacimy za samą markę? Od lat debata na ten temat nie ustaje i jest taka sama jeśli chodzi o wszystko, co luksusowe – nie tylko sneakersy.

Kiedy płacisz 1000 $ za sneakersy, czy zastanawiasz się, ile z tego jest za samą ich nazwę, a ile jest przypisane do rzeczywistego produktu?

Odpowiedź jest taka, że ​​wszystko to jest związane z szerszymi wydatkami marketingowymi marki.

Jeśli spojrzeć na New Balance, marka ta nie ma żadnych przypisanych do swych butów sportowców. Firma ta nie robi “prawdziwego marketingu”. Dzięki temu nie znajdziemy wysokich kosztów marketingu w butach New Balance, dzięki czemu możemy kupić od tej marki buty najwyższej jakości za bardzo konkurencyjną cenę.

Marka Asics jest w tej samej lidze. Nie jest ona dużą firmą marketingową, więc jest w stanie uwzględnić niższy koszt marketingowy w ostatecznej cenie butów, ustalanej dla konsumenta.

Tymczasem marki Nike i Adidas są na tym samym polu. Jako dwie największe i najbardziej aktywne firmy marketingowe na świecie, ich wolumeny są tak wysokie, że ich koszty marketingowe są rozłożone w dużej części na produkcję butów.

W przypadku luksusowych marek odzieżowych, takich jak Balenciaga, nie płacimy za marketing marki. Marki luksusowe nie robią zbyt wiele na polu reklamowym w porównaniu do marek sportowych. Nie ma tam drogich kontraktów, a jedynie odrobina działań na Instagramie. Ich koszty marketingowe nie są astronomiczne.

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez ⠀ ⠀ ⠀ ⠀ ⠀ ⠀ ⠀ ⚜️Shoesbarry_⚜️ (@shoesbarry_)

Na całe szczęście marketing jest zwykle rekompensowany samą wielkością biznesu. Naszym zdaniem nie jest to więc duży czynnik, za który konsument płaci na końcu. Nie jest to aspekt mocno określający cenę kicksów.

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe czynniki, niemal niemożliwe jest zdefiniowanie i określenie pojedynczej skali, dlaczego niektóre kicksy kosztują 100 dolarów, a niektóre 1000 dolarów.

Najważniejszą rzeczą, którą możecie wyciągnąć z tego tekstu, jest rozróżnienie sneakersów od kicksów, które są… butami. Balenciaga Triple S i buty Common Projects to buty na gumowej podeszwie, których produkcja jest o wiele droższa niż produkcja klasycznych butów do biegania. Na koniec co nieco płacisz za innowacje butów takich butów, jak Nike, ale nie na tyle dużo, aby określało to ostateczną cenę Twoich wymarzonych kicksów.

Post Author: kasia