Sneakersowe trendy na przestrzeni lat cz. 2

Poznaliście już największe trendy dotyczące sneakersów z pierwszej części naszego wpisu.


Dziś będziemy kontynuować nasze przejście przez najważniejsze lata kicksowej mody i weźmiemy pod lupę kolejne godne pamięci modele i warte uwagi innowacje, które na dobre odmieniły nasz sposób postrzegania pozornie „zwykłego” buta sportowego adidas, Nike czy tak naprawdę każdego innego producenta.

Pasy zapięte? To do dzieła!

1991: Rok pod znakiem modelu Nike Air Huarache

Debiutujący w 1991 roku masywny, neonowy model Huarache został zaprojektowany przez Tinkera Hatfielda i od razu wywołał wiele emocji. Te kolorowe buty sportowe Nike początkowo spotkały się z mieszanymi reakcjami, choć później stały się jednym z najlepiej sprzedających się projektów Nike.

huarache

1992: Świecące kicksy na stopach każdego dziecka

W 1992 roku firma LA Gear zadebiutowała z modelem butów dla dzieci LA Lights. Była to kolekcja lekkich kicksów, które wyróżniały się tym, żę posiadały światła LED w podeszwach. Miały one migotać, gdy osoba je nosząca chodziła i dociskała stopę do podłoża. To był bajer, którego nie mogły sobie odmówić dzieciaki i ich rodzice! Prawdopodobnie firma sprzedała aż 5 milionów par świecących kicksów LA Lights w ciągu zaledwie jednego roku. Imponujące prawda?

1993: Conversy na stopach gwiazd i muzyków

W latach 90. buty Converse nosili znani muzycy tacy jak Kurt Cobain i aktorki takie jak Winona Ryder. Chociaż te buty nigdy tak naprawdę nie wyszły z mody, były szczególnie popularne wśród fanów muzyki grunge (rodzaj rockowej muzyki inspirowanej punkiem) w latach 90., a trend na trampki w tamtym czasie wydawał się bardziej prawdziwy i autentyczny (twierdzą tak przynajmniej ci, którzy je wówczas nosili). To nie oznacza jednak, że nie możesz kupić sobie nowiutkiej pary butów Converse także dzisiaj i nosić je z dumą!

1995: Buty Jordan XI mają swoją premierę

Ten ikoniczny model butów Jordan był noszony przez Michaela Jordana na boisku w sezonie NBA ’95 i ’96. Te buty koszykarskie również noszone były przez Jordana w animowanym filmie o koszykówce „Space Jam”, który ukazał się w 1996 roku. Obecność modelu w filmie nadała tym kicksom alternatywną nazwę „Space Jam 11”. Oglądaliście tę animację? My jesteśmy jej ogromnymi fanami do dziś!

jordan 11

1996: Adidas Samba pojawiły się na wielkim ekranie

Pamiętacie model adidas Samba? Te codzienne buty sportowe damskie i męskie pojawiły się po raz pierwszy w latach 50., ale odnotowały swój wzrost popularności wśród brytyjskiej i amerykańskiej młodzieży, gdy aktor Ewan McGregor założył je w filmie z 1996 roku o tytule „Trainspotting”. Film ten to historia opowiadająca o młodzieńcu uzależnionym od heroiny, który próbuje się oczyścić. Najważniejsze, że model adidas Samba jest nadal popularny i ma swoją stałą grupę fanów.

1997: Na rynek wchodzą buty sportowe na koturnach

W latach 90. Spice Girls często nosiły ekstremalne platformowe buty na scenie i w swoich teledyskach. Warto dodać, że w 1997 roku ta nosząca buty na ultra grubej koturnie grupa piosenkarek osiągnęła pierwsze miejsce na listach przebojów w USA dzięki debiutanckiemu albumowi „Spice”.

1998: Buty Skechers zaczęły być reklamowane i noszone przez celebrytów.

Pamiętacie markę butów Skechers? Te nietypowe sneakersy przypominające „buty taty” zyskały na popularności w 1998 roku. Jak do tego doszło? Otóż pod koniec lat 90. znane osobistości, takie jak Britney Spears, promowały kicksy Sketchers w reklamach prasowych, które można było znaleźć w czasopismach dla nastolatków z USA. W 1998 roku marka wprowadziła również dwie nowe kolekcje swojego obuwia: obuwie Skechers USA i sportową kolekcję Skechers Sport.

2001: Buty Heelys stała się ważną innowacją w świecie sneakersów

Nie wiemy czy wiecie, ale okolice roku 2000 dały nam sneakersy posiadające… kółeczka pod piętą. Niektóre szkoły zakazały ich noszenia, ponieważ uważały je za zagrożenie dla bezpieczeństwa uczniów. Jak to działało? Otóż były to buty, które zostały wyposażone w małe kółka, które można było wsunąć do pięty to, aby buty stały się rolkami. Model Heelys zadebiutował w grudniu 2000 roku i według raportu z 2004 roku z NBC News pierwszy sklep, w którym można je było dostać, sprzedał cały swój zapas w kilka godzin. W 2001 roku buty Heelys były popularne wśród dzieci i celebrytów, takich jak Usher i Shaquille O’Neal.

2003: Buty sportowe skate stają się niezwykle popularne

Chociaż powstały dobrych kilka lat wcześniej, buty takich marek jak Etnies czy DC, stworzone dla deskorolkowców zaczęły zyskiwać na popularności zarówno wśród skaterów, jak i osób nie jeżdżących na desce. Miało to miejsce na przełomie lat 90. i roku 2000. Dzięki tej popularności do 2003 roku marka DC znacznie urosła i zyskała na sile, a ówczesne przychody DC Shoes sięgały ponad 100 milionów dolarów rocznie.

2004: Na rynek wchodzą marki hip-hopowe ze swoimi butami

Pamiętacie marki takie jak Phat Farms (założona przez Russella Simmonsa, producenta muzycznego), Rocawear (będąca częściowo własnością muzyka Jay-Z) i Baby Phat (część wytwórni Simmonsa)? Były one dość popularne na początku lat 2000. Te marki często miały linie sneakersów, które obejmowały białe kicksy z kolorowym logo lub buty w przyciągających wzrok kolorach, takich jak czerwony, niebieski i różowy. Dziś niestety raczej próżno ich szukać na sklepowych półkach, choć w roku 2004 każdy szanujący się fan r’n’b i rapu pragnął je mieć w swojej szafie!

2005: Popularność zyskały kraciaste, wsuwane buty Vans

Marka Vans istnieje od dziesięcioleci. Jej obuwie wsuwane w charakterystyczną, czarno-białą kratkę wprowadzono po raz pierwszy na sklepowe półki w 1982 roku. W 2005 roku te tenisówki z wulkanizowaną podeszwą zaczęły robić się popularne wśród osób mieszkających w centrum Nowego Jorku. Warto dodać, iż w 2004 roku marka Vans została przejęta za 396 mln dolarów przez spółkę VF Corp., która jest również właścicielem innych popularnych marek, takich jak The North Face i Timberland. Według Esquire popularność marki Vans zaczęła rosnąć jeszcze bardziej po tym przejęciu. Bardzo się z tego cieszymy!

vans

2006: Sneakersy biznesowe stały się modne

W 2006 roku Paryska marka Lanvin stworzyła elegancki, prosty model sneakersów zarówno dla mężczyzn i kobiet. W tym samym roku projektant marki, Lucas Ossendrijver, podjął decyzję o zaprezentowaniu biznesowych butów sportowych na jednym ze swoich pokazów. W kolejnych latach trampki Lanvin nadal zyskiwały na popularności i były noszone przez prezesów i inżynierów w niemal całych Stanach Zjednoczonych. Smart casual ma zatem swoje korzenie już w 2006 roku!

2009: W magazynach i wideoklipach pojawiły się buty sportowe z grubą podeszwą

W 2009 roku buty sportowe na platformie były bardzo modne i zostały sfotografowane dla czasopism i publikacji takich jak iD i Nylon. Te masywne buty treningowe można było również zobaczyć na stopach tancerzy Gwen Stefani w teledysku „The Sweet Escape” z 2009 roku.

2012: Sneakersy na koturnie stały się nowym trendem

W 2012 świat ujrzały prawdopodobnie pierwsze kicksy na koturnie. Można je było zauważyć nawet na czerwonym dywanie. Jak powstały? Stworzyła je jako pierwsza projektantka Isabel Marant, której przypisuje się zaprojektowanie jednych z najbardziej znanych kicksów na koturnie. Artystka powiedziała, że ​​poszukiwała sposobu na dodatkowe podniesienie butów, aby zwiększyć pewność siebie u klientek, dlatego też zaprojektowała trampki na platformie. Co ciekawe sneakersy te były rzekomo bardzo wygodne, ale jednocześnie nie były zbyt eleganckie. Posiadanie ich miało jednak duże znaczenie jeśli chodzi o wzrost.

2013: Trampki Nike Flyknit stały się szerzej dostępne na rynku

Buty Nike Flyknit zadebiutowały w 2012 roku i zostały zaprojektowane dla olimpijczyków i sportowców. Sneakersy Flyknit zostały stworzone przez Nike tak, aby były niezwykle lekkie i dobrze się układały na nodze, współgrając idealnie z jej ruchami. W 2013 roku marka Nike poszerzyła swoją ofertę butów Flyknit, tworząc stylową ofertę sneakersów dla każdego. To rozszerzenie spowodowało, że coraz więcej osób nosiło te kicksy w swoim codziennym życiu.

2015: Buty Yeezys Kanye Westa zdobywają nagrodę

Buty Yeezys początkowo sprzedawały się w sprzedaży detalicznej za ponad 100 dolarów. Kolekcja Yeezys, stworzona we współpracy z raperem Kanye Westem i marką adidas, to neutralne sneakersy, które przeszły z wybiegu prosto do szaf celebrytów. Co ciekawe, w 2015 roku model butów Yeezy Boost 350 Kanye Westa zdobyły nagrodę w kategorii obuwia roku podczas 29. dorocznej ceremonii rozdania nagród Footwear News, która została przez niektórych nazwana „Oskarami sneakersów”.

Niektóre pary tego modelu zostały później odsprzedane za ponad 2000 dolarów!

2016: Trampki Vans Old Skool zyskują na popularności

Czarno-białe tenisówki od marki Vans przeżywały swój renesans w roku 2016. Te sneakersy od pełnej nazwie Vans Old Skool znane są ze swojego prostego stylu unisex oraz naszywki z boku buta. Występujące zarówno w niskich, jak i wysokich wersjach, klasyczne buty skejtowe gwałtownie zyskały na popularności właśnie w 2016 i 2017 roku, a marka Vans potwierdziła, że sprzedaż tej linii obuwia była wyższa w 2016 roku niż w poprzednich latach. Marka przypisała ponowną popularność tenisówki swojemu projektowi Vault by Vans, który zmodernizował klasyczne buty marki. Zrobiono tak, aby wzbudzić nowe zainteresowanie tymi kicksami. Well done!

2017: Sneakersy wyglądające jak skarpetki były na każdym wybiegu.

Pamiętacie buty sportowe o budowie przypominającym skarpetki? Były sprzedawane we wszystkich możliwych kolorach! Trend ten zyskał na popularności w 2016 roku, ale do końca tamtego sezonu wszystkie duże domy mody, takie jak Balenciaga, Fendi i Marni, przedstawiły choć jedną wersje tego rodzaju kicksów, utrwalając go jako absolutny „must-have”. W 2017 roku przypominające skarpetki buty sportowe zostały zauważone przez celebrytów na całym świecie, a Vogue nazwał buty treningowe Balenciagi Speed Trainers (to oficjalna nazwa butów tej marki) „butem roku 2017”. Ich popularność jednak nie słabła także po 2017 i w 2018 roku niektóre gwiazdy nawet śpiewały o tym stylu kicksów. Przykład? „Lubię Balenciagi, te, które wyglądają jak skarpetki” – tak śpiewała raperka Cardi B w swoim przeboju z roku 2018 o tytule „I Like It”.

2018: Chunky sneakers czyli sneakersy taty stają się supermodne.

Z pewnością pamiętacie masywne sneakersy z zeszłego roku, które były noszone przez wielu influencerów i celebrytów, począwszy od Belli Hadid po Kendall Jenner. W tym samym roku najlepsze marki modowe, takie jak Balenciaga, Gucci i Christian Louboutin, zadebiutowały z własnymi wersjami tych „brzydkich butów sportowych”, które zostały również nazwane „sneakersami taty”. Skąd taka nazwa? Niektórzy twierdzili, że buty treningowe z grubą podeszwą przypominają modele, które nosił lub nosiłby ich tata. Co ciekawe, trend ten nie słabnie i kicksy z szafy ojca nadal są numerem 1 sprzedaży dla wielu popularnych sportowych marek.

fila

Teraz już wiesz, co było modne!

Post Author: kasia