Sneakersowe zdarzenia warte obserwowania w 2019 roku

Choć rok 2018 obfitował w ogrom ciekawych zdarzeń związanych ze sneakersami, to nie oznacza to, że 2019 będzie nudny w tej kwestii. Wręcz przeciwnie! Panujący nam od niedawna rok będzie niezwykle ciekawy pod względem kicksów i rozegra się w nimi wiele ważnych dla kultury sneakersowej kwestii. Zobaczcie, co dokładnie czeka nas w 2019 pod znakiem kicksów.

Szeroka gama sneakersów noszonych przez koszykarzy NBA otworzyła zupełnie nowy świat dla butów do koszykówki, a gracze nie będą już musieli dostosowywać się do butów, a wręcz odwrotnie! Faktem jest to, że kicksy nareszcie mogły stać się koszykarskimi wyrazami ekspresji i osobowości, ale oprócz odświeżonych reguł kolorystycznych w NBA możemy spodziewać się o wiele więcej w 2019 roku. Jesteście ciekawi?

sneakers

Najlepsi sprzedawcy butów to…?

 

W ubiegłym roku LeBron James ponownie zajął pierwsze miejsce na rynku obuwia sportowego. Ten zawodnik zakontraktowany z Nike wyprzedził innych sportowców marki, takich jak Kyrie Irving i Kevin Durant. Tymczasem Durant i sygnowany jego nazwiskiem model kicksów zastąpili swojego kolegę z drużyny Golden State Warriors i atletę Under Armor Stephena Curry’ego na liście czterech najlepiej sprzedających się markowych, sygnowanych znanym nazwiskiem sneakersów.

 

Co w tej kwestii zobaczymy w 2019 roku? LeBron i Nike zaoferowali nam w roku 2018 Ekscytującą mieszankę specjalnych modeli i świeżą estetykę na swoich butach, lecz czy znów powrócą z nimi na szczyt? Czy firmy Curry i Under Armour zatrzymają ten przewrót? I w jaki sposób marki będą sprzedawać swoje sneakersy w 2019 roku?

 

W tym wszystkim, prawdopodobnie najważniejszą kwestią pozostaje trajektoria wyników sprzedaży butów koszykówki. Kiedy w 2015 roku ich rynek osiągnął najwyższy poziom – 1,3 miliarda dolarów, liczba ta w 2017 roku spadła o ponad 13 procent w porównaniu do roku poprzedniego, jak wynika z danych grupy analitycznej NPD Group Matta Powella. Pytanie brzmi, czy hype na buty do koszykówki i nowe zmiany w regulaminach NBA wpłyną pozytywnie na sprzedaż i zyski firm wzrosną?

buty do koszykówki

Faktem jest, że nawet w przypadku, gdy dane obuwie spełnia różne funkcje i jest wpisane w określone kategorie, większość obuwia sportowego jest kupowana jako odzież casualowa, a trendy w modzie zmieniają się. Z tego względu spodziewamy się, że wyniki sprzedaży będą odzwierciedlać tę zmianę. Dlaczego? Koszykówka pozostanie nadal istotną częścią tego biznesu (ustępując jedynie swojej wydajności butom do biegania). Tymczasem marka Nike, ze swoim 70-procentowym udziałem w rynku w tej kategorii, nadal ma pewną pozycję gracza. Rok 2019 będzie zatem świetnym czasem rozstrzygającym, czy nadal będą spadały słupki sprzedaży poznane przez nas w 2018 roku i jak zareagują na to zjawisko pozostałe marki? Czy ich reklamy będą zwykle z udziałem sportowców-celebrytów czy marketing zostanie poprowadzony w inny sposób? To wszystko już niebawem przed nami!

Czy Puma zaatakuje boiska?

 

Nawet w przypadku dominacji na rynku takich marek, jak Nike, Adidasa czy Under Armor, marka Puma zgarnęła część sukcesów dla siebie. Firma ta rozpoczęła w 2018 roku mocniejszą walkę o klienta, podpisując umowy z czterema debiutantami NBA – Deandrem Aytonem, Marvinem Bagleyem III, Michaelem Porterem Jr. i ZhairemSmithem. Umowy te mają oczywiście na celu sponsorowanie graczy oraz wprowadzenie panów o ksywkach Rudy Gay i Jay-Z na pokład marki. Warto dodać, że niejaki Skylar Diggins-Smith również został dodany do składu Puma.

Marka zadebiutowała modelem butów do koszykówki Clyde Court Disrupt i zyskała szereg pozytywnych recenzji od wielu osób, na czele z Rihanną, Seleną Gomez, Kylie Jenner, Big Seanem, Meek Millem i The Weekndem. Patrząc po tak długiej liście wybitnych nazwisk, można oczekiwać, że strategia marketingowa brandu Puma w 2019 roku będzie intensywna i odważna, co odzwierciedla również to, jak inne marki dążą do zdobycia młodszych grup osób jako swoich klientów. Ostatnimi czasy Puma oficjalnie udowodniła ponadto, że ​​chce wrócić do koszykówki. Podpisała więc porozumienie z młodzieżą tego sportu i stworzyła nowy model obuwia sportowego, którego celem jest przyciągnięcie interesującej się koszykówką młodzieży. Czy zbudowany pod koniec 2018 roku wysiłek pozwoli wyrobić markę Puma na nowo w 2019 roku? Let’s see!

New Balance nie śpi

 

Nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy w 2019 roku nie czekali na nowe ruchy marki New Balance. Ta wybitna marka z Bostonu zasygnalizowała swój własny powrót na rynek koszykówki, podpisując podobno umowę z Kawhi Leonardem i odbijając go marce Jordan Brand. Co ciekawe marka zrobiła to nie posiadając ani jednej pary butów do koszykówki w swoich kolekcjach!

Jak to możliwe? Firma New Balance zdobyła popularność w kulturze sneakerheadów dzięki swojej współpracy z wieloma partnerami, więc szukając wejścia do świata koszykówki stworzyła model butów do grania na dworze, który jednocześnie nadaje się do NBA. Co więcej, dla marki obecnie najważniejsze jest to, czy młoda grupa odbiorców kupi sneakersy od New Balance. Z tak silnie ukierunkowaną kampanią, obecny rok 2019 z pewnością pokaże kilka kluczowych zdarzeń na temat tego, czy marka New Balance była na tyle dobrze ustawiona, aby wślizgnąć się do koszykówki.

new balance

Gra o wszystko w adidas

 

Jak już wiemy, w roku 2019 Puma i New Balance będą przeć naprzód w koszykówce, zaś Under Armour nadal stawia na wszystko w kwestii swojej współpracy z Curry. Tymczasem marka adidas jeszcze nie przespała się z kulturą sneakersów w NBA. Prawdopodobnie najbardziej skoncentrowana na młodzieży marka adidas nadal promuje swoje modele popychane do przodu przez takie osobistości, jak James Harden i Damian Lillard, a jednocześnie oferuje ciekawe, nie subskrypcyjne modele. Czy jednak robi to słusznie? W końcu modele Harden i Lillard nie znajdują się w pierwszej piątce modeli sneakersów jeśli chodzi o poziom sprzedaży, więc przyjęcie innego taktu może mieć pewien sens – nie tylko finansowy.

 

Co ciekawe, w grudniu niemiecka marka zadebiutowała trzema nowymi modelami streetwearowymi, z których jeden nie doczekał się swojej pełnej wersji aż do początku roku 2019. To model N3XT L3V3L, który wyróżnia się tym, że nie posiada sznurówek, a jego podeszwa ma nową piankę, zaprojektowaną specjalnie do koszykówki. Wszystkie trzy wspomniane projekty pochodzą z Creative Adidas Brooklyn Creative Farm, czyli miejsca skupiającego czołowych projektantów, których zadaniem jest utrzymywanie adidasa w zgodzie z trendami kultury sneakersowej i odkrywanie nowych sylwetek butów sportowych.

W jaki sposób jednak model adidas, wprowadzony na rynek przez Creative Farm przełoży się na ogólną sprzedaż firmy? Zobaczymy!

Renesans retro

Podczas gdy wydajność sprzedaży butów do koszykówki spadła, buty retro – a w zasadzie modele ze stajni Jordan Brand – nadal trzymają się na rynku mocno i stabilnie. Skoro Jordan Brand nieustannie re-edytuje stare modele i wsadza je w nowe kolory, czy w 2019 możemy oczekiwać, że marka ta nadal będzie zgarniała trzy razy więcej gotówki niż pozostały rynek butów sportowych? A czy wydajność Jordan Brandu utrzyma swój poziom zalewając sneakersowe rynki sylwetkami butów w kolorach dawnych modeli? Gdy sprzedaż modeli butów stricte sportowych spadnie z powodu zmian w zakupach lifestyle’owych, nie zdziwiłoby nas to, gdyby się okazało, że to właśnie linie retro miały na to największy wpływ.

air jordan

Yeezy w końcu zaskoczą fanów kosza?

adidas i Kanye West już rozdrażnili fanów modelu Yeezy nieustannymi planami stworzenia butów do gry w koszykówkę na dworze, z czego raz West wyjawił, że prace nad modelem trwają już trzy lata. Wynikało również z doniesień prasowych, że nie można zrobić butów adidas Yeezy, które byłyby dopuszczone do gry w NBA, nawet w odświeżonych regulaminach. Dlaczego? Otóż NBA na ogół zatwierdza sneakersy w dwóch falach – przed sezonem, a następnie ponownie w grudniu. Plotki głoszą, że przeprojektowany model do koszykówki Yeezy zadebiutuje na początku 2019 roku. Jak myślicie, czy to będzie już ten moment czy jednak poczekamy do następnego sezonu, aby zobaczyć, co takiego Kanye West stworzył na drewniane boiska?

 

Rok 2019 bez wątpienia będzie bardzo emocjonującym czasem dla wszystkich sneakerheadów! Pozostaje nam tylko śledzić na bieżąco najlepsze blogi sneakersowe, taki jak nasz i bacznie obserwować newslettery topowych marek kicksowych.

 

Post Author: kasia