Tajemnicze klipsy na białych sneakersach Virgila Abloha – teorie

Zapewne nie raz rzuciły Ci się w oczy sneakersy OFF-WHITE oznaczone plastikowym, czerwonym klipsem zamykanym na suwak.

Czy wiesz jednak czemu służy taki dodatek? Postanowiliśmy rozwikłać tę tajemniczą zagadkę raz na zawsze!

Białe buty Nike będące wynikiem kolaboracji marki z Virgilem Abloh. Kluczowym, charakterystycznym dla Virgila elementem jego projektów odzieży i akcesoriów w wersji OFF-WHITE jest wykorzystanie przemysłowych, czerwonych suwaków doczepionych do widocznych elementów sylwetki. Wszechobecne zipy stały się elementem rozpoznawczym, swoistą wizytówką projektanta i całej kolekcji, która wyszła spod jego dłoni. Tropem tym poszło również parę innych marek, które uzupełniły swoje projekty o podobne, techniczne detale. Warto zbadać jaki był prawdziwy powód, dla którego Virgil użył tego przemysłowego szczegółu w nieco innym kontekście na swoich butach Nike. Jakie buty uległy takiej przeróbce? Między innymi Nike Air Max 90, Nike Air Force 1 czy Nike Presto. Trzeba przyznać że wszystkie wyglądają z takim dodatkiem świetnie!

Specjalnie dla Was zebraliśmy cztery możliwe powody, dla których Virgil używa czerwonych klamerek zip na swoich produktach.

Własny język wzornictwa

Kształcący się w Illinois Institute of Technology Virgil jest absolwentem architektury i projektantem mody, co prowadzi nas do najbardziej oczywistego powodu stosowania w swoich projektach klipsów zip. Przede wszystkim bowiem Virgil jest architektem przemysłowym (którego definicją jest ktoś, kto tworzy budynki, które służą różnym branżom). Wzięcie przemysłowego krawata zip i ponowne zastosowanie go w świecie mody jest zatem równoznaczne z trajektorią kariery Virgila: od architektury do mody.

Ten przemysłowy wpływ wpływa na jego produkty. Można to bez problemu zobaczyć w takich projektach jak T-shirt z motywem budowlanym i napisem OFF-WHITE, a także we wnętrzach jego sklepów. Doskonałym przykładem jest jego  nowy sklep w Melbourne. Plastikowy krawat zapinany na zamek błyskawiczny, który jest często używany w budownictwie jako przedmiot do trzymania rzeczy razem, jest przykładem industrializmu wkraczającego w świat wnętrz i mody.

Co więcej – choć może to być tylko przypuszczenie – można stwierdzić, że Virgil chce zrewolucjonizować każdą przestrzeń, w której się porusza, niezależnie czy to w stylu czy w wystroju wnętrz. Klamerki zip – które są niewątpliwie mocno powiązane z przemysłem – symbolizują zatem mocną determinację Virgila, by wpływać na zmiany w jakiejkolwiek przestrzeni, w której aktualnie się znajduje.

Dbałość o szczegóły

Dbałość o szczegóły, wyróżnianie się, oryginalność – nazwij to, jak chcesz, ale jedno jest pewne – Virgil wie, jak odróżnić swoje produkty od konkurencji. Plastikowe przywieszki z zamkiem błyskawicznym nie mają żadnego praktycznego zastosowania w jego produktach, a reklamujący kolekcję OFF-WHITE post na Instagramie sugeruje klientom zdejmowanie suwaka przed założeniem. Dlatego też bardzo prawdopodobne jest to, że jego użycie jest po to, by osiągnąć daną estetykę sneakersów, do której Virgil dąży w swoich produktach. Detal ten ma jednoznacznie wzbogacić wygląd buta i odróżnić go na tle innych projektów – to proste! Virgil po prostu ćwiczy w ten sposób swój własny branding w taki sam sposób jak funkcjonuje logo Supreme lub lżejszy akcent w czapce Alyx Studio, które również stały się na swój sposób znane (i pożądane!).

Virgil znany jest również z tego, że jest bardzo nieugięty w pokazywaniu typografii swojej marki – więc może to być kolejny szczegół, który rozbudowuje jego kreatywną wizję.

Utrudnienia dla odsprzedawców

Wizja Virgila chcącego utrudnić życie odsprzedawcom butów może być przesadą – jednak w każdym pomyśle może być ziarnko prawdy! Być może przez czerwony zipper wszyscy zastanawiają się dwa razy przed odcięciem prestiżowego czerwonego elementu zapinanego na butach Nike na zamek błyskawiczny, ponieważ gdy już go nie ma, buty te tracą odrobinę swojego fenomenu i nie są już tak bardzo magiczne jak w momencie pierwszego zakupu.

Należy tutaj wspomnieć, że te plastikowe czerwone krawaty zip są jednorazowe – służą pojedynczemu celowi i nie mogą być ponownie użyte. A zatem po odcięciu tego zamka błyskawicznego wartość produktu gwałtownie spada. Odcinając go podejmujesz więc świadomą decyzję o utracie potencjalnego zysku i zamiast tego nosisz buty, ponieważ naprawdę je lubisz. Jest to efekt, który Virgil może chcieć podkreślić swoimi dodatkami – projektant chce, abyśmy byli świadomi naszego konsumpcjonizmu i dokonali świadomego wyboru. To bardzo odważne motywy związane z kupowaniem jego produktów.

Nadawanie produktom nowego kontekstu

Virgil uwielbia rekonstrukcję tworzoną po to, by dopasować coś do jego nowej wizji. Zastanówmy się: czy modne jest zakładanie plastikowej etykiety na suwak na but sportowy? Nie całkiem. Jednak kiedy robi to Virgil sytuacja jest zgoła inna.

Virgil uwielbia być nowatorskim i robić różne dziwne rzeczy w modzie i nie tylko. Dla przykładu jego obsesja na punkcie stosowania cudzysłowu doprowadza wszystkich do szaleństwa i stała się tematem memów, ale nawet wtedy wzmocnił się pogląd, że Virgil ma łeb do dodawania przedmiotom nowego kontekstu. Innym doskonałym przykładem jest bransoletka ze spinacza do papieru, którą ostatnio nosił. Zaprojektowana przez Jacoba the Jeweler bransoletka nadaje nowy kontekst zwykłemu spinaczowi biurowemu, zmieniając go w element modowy.

To samo dotyczy czerwonych przypinek zip. Gdyby jakaś znana marka odzieżowa zaczęła zakładać je na swoje ubrania, możliwe że efekt nie byłby taki sam. Stał się jednak fenomenem ze względu na reputację i kręgi, w których się porusza Virgil. Projektant ten ma prawo nie tylko doczepiać metki z tworzywa sztucznego do ubrań, ale także ma moc przemieniania tego detalu w coś, o czym mówi cały świat i o czym huczy Internet. W ten właśnie sposób zbudował prostą metodą element wyjątkowego brandingu dla swojej kolekcji.

A czy Ty odpiąłeś/aś czerwoną metkę od swoich butów? Daj znać w komentarzu!

 

Post Author: kasia